Na een kort reisje zijn we vier weken bij Moordtgat in het droogdok gegaan voor een onderhoudsbeurt en aanpassingen aan de achterkiel / schroefraam.
Van in den beginne in 1997 hadden we serieuze trillingen op de schroef bij hoger toerental. Ondertussen had ik al van alles gepobeerd om dit op te lossen maar zonder resultaat ... tot nu.
De schroefas werd door Moordtgat uitgeklokt en die was perfect. Ook de schroef was volledig in balans.
Door een simpele opmerking van Rik Moordtgat ben ik gaan nadenken hierover. De achterkiel was net voor de schroef even dik als de rest, namelijk 12 cm met een schroef van 59 cm er vlak achter.
Ik denk dat Rik niet verwacht heeft dat ik daar iets aan kon doen maar dat was wel buiten mij gerekend.
Na goed nadenken en plannen ben ik begonnen met de kiel achteraan scherper te maken door een deel weg te kappen en deze mooi te modeleren. Een beetje zoals beeldhouwen. Nu loopt de kiel mooi spits toe tot amper 2 cm dik net aan de schroef.
Terug de nodige lagen glasweefsel met epoxi hars aangebracht en alles terug gemonteerd.
Terug in het water hebben we alles kunnen testen. Ik had een kleine verbetering verwacht maar dit resultaat is ongezien.
Vanaf langzaam varen tot full speed is er geen enkele trilling meer op de schroef, alle lawaai verdwenen!
Hoorzaak, turbulentie van het water achter de kiel, hierdoor onstond een vacuum waardoor lucht naar beneden gezogen werd die dan klappen veroorzaakten tegen de achterspiegel.