Renovatie

2020 - 2021


Na de eerste covid19  lockdown zijn we begin juni 2020 eindelijk kunnen starten met de renovatie werken die al lang gepland waren.

Mits hard doorwerken is het in onze eigen bubbel aardig gelukt.

De oudste foto's staan onderaan.



14•    Het dashbord


Nu de ramen er in staan kan ik het dashbord en elektriciteit volledig vernieuwen. Hier is het inwendige al bijgewerkt en geschilderd

25/10/2020


13•   Plaatsing ramen

PVC ramen van TOPwindows met 8 mm gehard glas. Plaatsing zonder schroeven, met aan de binnenzijde een kliklijst zodat het binnen ook ineens afgewerkt is en er zo geen verdere afwerking nodig is zoals bij aluminium ramen wel het geval is. Zeer tevreden met het resultaat!


12•    Ramenstijlen aan bakboord


De laatste twee raamstijlen verwijderd en de nieuwe geplaatst.

Binnen- en buitenzijde afgewerkt, geplamuurd en gelakt,  gereed om de nieuwe ramen te plaatsen.

24/09/2020



11•    Cabine in de grondverf


De cabine aan de binnen en buitenkant in de witte grondverf en gelakt



10•    Plamuren en schuren dekken en cabine


De dekken zijn nu volledig geplamuurd en de hoekranden van de cabine mooi rond gezet.

De cabine staat ondertussen ook volledig gereed om geschilderd te worden. Als dat klaar is komen er nieuwe ramen in.

Hopelijk krijgen we de volgende dag wat goed schilderweer.



9•   Dakwerk


Het dak is volledig opnieuw geplamuurd en geschuurd en heeft een eerste laag basis primer gehad. We zijn er nog niet uit welke eindkleur er op komt.

Ondertussen is ook de stuurhut volledig geplamuurd en opgeschuurd. Enkel de hoekjes nog bijwerken.



8•  Plamuren cabine


De aanpassingen voor de nieuwe ramen zijn gebeurd (op twee na, maar dat is voor later)

Het plamuurwerk van het dak en de dakranden is voltooid, nu zijn we gestart met het plamuren van de stuurcabine.

Na het opschuren moeten dan de hoeken nog fijn gezet worden. De binnenhoeken met een speciale zelf gemmakte spatel en de buitenhoeken met een rubbertje. Eén stuk van de zijwand moet er nog uit gezaagd worden voor een schuifdeur maar ook dat is voor na het plaatsen van de ramen. Nu is het even doorwerken om dat gedeelte op tijd gereed te krijgen.

Het kleurverschil van de epoxy plamuur, is telkens een ander merk, het één is al wat beter (of anders) dan de andere maar daar kom je pas achter bij intens gebruik.



7•   Raamstijlen SB


Aan de achterkant een raamstijl verwijderd voor 1 groot schuifraam en aan stuurboord de oude raamstijlen verwijderd en nieuwe geplaatst omdat de afmetingen en indeling ander worden. Er komt ook een schuifdeur aan stuurboord



6•  Dakranden geplaatst


De dakranden (vier stukken) geplaatst en de sluitstukken (verbindingen tussen de losse onderdelen) aangewerkt.

Aan de achterzijde aan elke kant een afloop voorzien. Eénmaal bijgeplamuurd oogt het als één geheel.



5•   Plamuurwerk


De voorkant van de cabine geplamuurd

De dakranden in het atelier in grotere delen aan elkaar gezet en gelamineerd met epoxy-glasmat en geplamuurd.

De vingerlassen op de hoeken vrij gehouden om ter plaatse in elkaar te zetten en verder af te werken.



4•  De nieuwe dakranden


De nieuwe dakranden op onze CNC freesmachine gemaakt met vingerlassen omdat de delen veel te groot zijn om uit één stuk te maken.

Alles gepositioneert om te zien al alles past.



3•   De voorkant


Dit waren de moeilijkste delen om zuiver uit te meten, in alle richtingen schuin maar perfect gelukt. Ook deze twee stukken in mijn atelier voorbereid.



2•   Het brutte werk, uitbreken


Door inwatering was de voorkant van de stuurcabine dringend aan renovatie toe. Met  de multitool en zagen gestart met het verwijderen van het middenste paneel. Het bedieningspaneel binnen was ook al afgebroken om volledig te vernieuwen. Het middenpaneel dat op onze computergestuurde freesmachine was voorbereid meteen geplaatst. Dit was een cruciaal onderdeel want van daaruit start alle rest.



1•   Start van de renovatie begin juni


Zo zag het er uit. Schetsen, meten, passen, de eerste plank er tegen om eens te zien hoe schuin we de voorkant gaan zetten. Voor deze bakdekker oogt het veel mooier als die voorkant iets rechter staat.